انواع دوربین مدار بسته بر اساس شکل ظاهری

انواع دوربین مدار بسته بر اساس شکل ظاهری:

از آنجا که می دانیم دوربین مدار بسته چیست و چه کاربرد هایی دارد ، در این نوشته قصد داریم انواع دوربین مدار بسته را بر اساس شکل ظاهری آن ها معرفی نماییم.


دوربین مدار بسته دام (Dome) :


دوربین دام


دوربین مدار بسته دام (Dome) که اصولا به آن دوربین های سقفی ، گنبدی یا گرد نیز گفته می شود. همانطور که از نام این مدل دوربین پیداست می توان فهمید که شکل ظاهری آن به صورت کره ای شکل است و کاربرد آن برای استفاده در شرایط محیطی است که نیاز به نصب دوربین مدار بسته در سقف است و قابلیت دید در شب را عموما دارا هستند.این نوع دوربین ها از جنس پلاستیک یا فلز ساخته می شود که نوع فلزی آن ها می تواند در شرایط مرطوب و بارانی مورد استفاده قرار بگیرد. اما نوع پلاستیکی آن فقط توانایی کارکرد در محیط های داخلی و با شرایط دمایی مناسب را دارد.

xدوربین مدار بسته بولت (Bullet):

دوربین بولت


یکی دیگر از انواع دوربین مدار بسته ، دوربین بولت (Bullet) می باشد که معمولا به آن دوربین استوانه ای ، لوله ای یا دیواری گفته می شود.کاربرد استفاده از این نوع دوربین اصولا در شرایط محیطی بیرونی و دشوار می باشد. این نوع دوربین ها دارای پایه سه محوره ای هستند که می توان آن را به هر جهتی که مورد نظر است تنظیم کرد. این دوربین نیز دارای قابلیت دید در شب می باشد و از هر دو نوع فلزی و پلاستیکی در بازار موجود می باشد.

دوربین مدار بسته چرخشی (Speed Dome) :

دوربین چرخشی اسپید دام

تا به اینجا دوربین هایی که معرفی کردیم همگی ثابت بودند . اما می خواهیم یکی از انواع دوربین مدار بسته را که قابلیت چرخش به صورت 360 درجه را دارد نام ببریم. دوربین مدار بسته اسپید دام (Speed Dome) که معمولا به آن ها چرخشی گفته می شود. این نوع دوربین ها با استفاده از کیبرد های مخصوص سخت افزاری یا نرم افزار های خود می تواند این اختیار را به کاربر بدهد تا بتواند به صورت 360 درجه بچرخاند و تصویر را به فاصله تعیین شده ای زوم کند. حتی این نوع دوربین ها بدون کاربر هم می توانند با برنامه ریزی معین شده ای این کار ها را برای شما انجام دهند. محیط های مورد استفاده این دوربین عموما مراکز بزرگ می باشد.این نوع دوربین مدار بسته نیز دارای قابلیت دید در شب است و در شرایط محیطی بسیار سخت قابلیت کارکرد را دارد.

دوربین مدار بسته صنعتی BOX:

دوربین صنعتی Box

این نوع از دوربین های مدار بسته دارای قابلیت دید در شب نمی باشند . به همین دلیل محل نصب آن ها می بایست دارای نور کافی باشد. دوربین های مدار بسته صنعتی BOX قابلیت نصب انواع لنز را به صورت ثابت و متغییر را دارند. محل قرار گیری آنها در محیط بیرونی عموما در کاور های مخصوص است و در محیط های داخلی با یک پایه ساده نصب و راه اندازی می گردند. این مدل از دوربین ها ضد آب و ضد گرد و غبار نمی باشند و در زمان های جدید عمدتا دیگر از آن ها استفاده نمی شود.

دوربین مداربسته AHD

دوربین مدار بسته آنالوگ AHD چیست؟
دوربین مدار بسته AHD نوع جدیدی از سیستم نظارت تصویری است که در سال 2015 وارد بازار شده است. واژه AHD مخفف Analogue High Definition به معنی دوربین مدار بسته آنالوگ، با کیفیت HD است.

اساس کار دوربین مداربسته AHD چیست؟
اساس کار تکنولوژی دوربین های AHD بر پایه انتقال تصاویر دوربین های مدار بسته بر مبنای سیستم های تلویزیونی دیجیتال (DTV) است. در این تکنولوژی، اطلاعات همچنان به صورت آنالوگ انتقال پیدا می کنند اما نوع کد گذاری آنها امکان انتقال اطلاعات با حجم بیشتر و در نتیجه گرفتن تصاویر با رزولشن بالاتر را ایجاد می کند. کد گذاری دوربین توسط چیپ AHD TX انجام می شود. این چیپ اطلاعات دیجیتال را از دوربین دریافت کرده و آنها را به صورت AHD کد گذاری می کند. در سمت DVR نیز چیپ AHD RX اطلاعات کد گذاری شده را دریافت کرده و آنها را مجدد به صورت دیجیتال برای ضبط در خواهد آورد. دوربین مدار بسته AHD، مشکلات دوربین های مداربسته HD را ندارد و این مشکلات به خوبی مرتفع شده است، کاربران می توانند از کابل های معمول دوربین مدار بسته آنالوگ برای انتقال تصاویر این دوربین مدار بسته استفاده کنند ، برد عملیاتی این سیستم ها بالا است و قیمت این دوربین ها تنها اندکی از دوربین های مدار بسته آنالوگ بیشتر می باشد. بنابراین ما پیش بینی می کنیم که دوربین های مدار بسته آنالوگ و AHD چندین سال دیگر نیز محبوبیت و کاربرد زیادی داشته باشند.

کابل های مورد استفاده در دوربین مداربسته AHD
دوربین های مداربسته AHD در بستر آنالوگ و با کابل های کواکسیال RG59 و RG6 تصاویر را به DVR ها انتقال می دهند و توجه کنید که با توجه به کیفیت پایین کابل ها و BNC ها، تصاویر هم کیفیت عالی خود را حفظ کرده و هم کمترین تغییر در کیفیت آن ها ایجاد می شود. لازم به ذکر است که می توان تا 500 متر تصاویر دوربین مدار بسته AHDرا انتقال داد.

دستگاه DVR مورد استفاده در دوربین مداربسته AHD
دوربین های مدار بسته AHD برای ضبط تصاویر با کیفیت بالا باید دستگاه ضبط تصاویر . DVR های هیبریدی بدین منظور بسیار مناسب هستند.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.